woensdag, 07 november 2018
AMSTERDAM – DE SHORTSEA HUB DIE WERKT
De afgelopen jaren heeft de haven van Amsterdam de wind in zeilen qua ontwikkeling van containervolumes. Naast de binnenvaartverbindingen naar de zeehavens Rotterdam & Antwerpen, Noord-Nederland, Nijmegen en Duisburg onderhouden diverse shortsea operators diensten op Amsterdam. Het vervoeren van containers over zee naar bestemmingen in Europa wint snel aan terrein. Dit komt enerzijds door de ontwikkelingen op de weg: de toegenomen congestie zorgt voor toenemende kosten en chauffeurs zijn steeds lastiger te vinden.
Anderzijds speelt de onzekerheid rondom Brexit een niet te onderschatten rol. Een harde Brexit gaat leiden tot een tsunami aan douane documentatie en dat betekent vertragingen. Dit heeft een grotere invloed op trailervervoer dan op containers. Derhalve verwachten wij een conversie van lading van trailers naar containers. Bovendien gaan ook Ierse ladingstromen bij een harde Brexit niet meer via Engeland. Dit ladingvolume gaat dan direct vanuit Ierland naar continentaal Europa verscheept worden.
Amsterdam heeft als haven veel te bieden aan shortsea operators, verladers en expediteurs. De terminals bieden voldoende capaciteit en kennen ongekende turn-around tijden voor zowel vrachtwagens als schepen. Door gebruik te maken van Amsterdam verkort je je supply chain en kan je sneller beschikken over je lading. Voor inland terminals in Noord- en Oost-Nederland biedt Amsterdam een schaalbare hub met snelle shortsea verbindingen naar het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië.