Skip to main content

Home » Binnenvaart bundelt kracht in Amsterdam – Utrecht – Rotterdam Corridor

dinsdag, 07 juni 2019

BINNENVAART BUNDELT KRACHT IN AMSTERDAM – UTRECHT – ROTTERDAM CORRIDOR

TMA Logistics, CTU en VCL slaan de handen ineen met de oprichting van de North West Central Corridor. Deze bundeling van lading heeft een betrouwbaarder barge-product tot resultaat en leidt daardoor tot duurzamer transport en minder vertraging bij de afhandeling aan de terminals. Het initiatief wordt ondersteund door de deepsea containerterminals in Rotterdam, Port of Amsterdam, het Havenbedrijf Rotterdam en het duurzaam logistiek programma Lean & Green Europe.

Voor het transport van containers op de route Amsterdam – Utrecht – Rotterdam is de binnenvaart van essentieel belang. Jaarlijks worden op deze wijze ruim 250.000 containers vervoerd. Vanaf 18 februari wordt deze lading gebundeld. De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij de verschillende terminals minimaal 150 tot 200 containers combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam (RWG, APMT, ECT Delta, ECT Euromax). De start is met zeven binnenvaartschepen die per week zeventien afvaarten verzorgen, waarmee zo’n 5.000 containers vervoerd worden.

Goed voor betrouwbaarheid en duurzaamheid

“Samenwerken in corridors is absoluut noodzakelijk “, aldus Etienne Morrien, directeur van CTU. “We zullen als ‘achterland’ mee moeten in de ladinggroei om met innovatieve oplossingen de binnenvaart concurrerend en betrouwbaar te houden.” aldus Rens Rohde, CFO van TMA Holding: “De bundeling betekent lagere demurrage- en detentie kosten voor onze klanten. Ook zullen er minder containers over de weg vervoerd worden, dus duurzamer”.

Goed voor betrouwbaarheid en duurzaamheid

De Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam zijn verheugd met het initiatief. “We ondersteunen dit soort projecten waarbij het belang van de sector voorop staat, van harte”, licht Rob Smit, manager Achterland van Port of Amsterdam toe. “Een goede afhandeling van de containerbinnenvaart is van groot belang voor de ontwikkeling van Nederland als de meest efficiënte en betrouwbare logistieke hub van Europa.”

West-Brabant Corridor

De Norh West Central Corridor sluit goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van I&W, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samen werken aan zogenoemde ‘Topcorridors’. Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam: “Vorig jaar is in dit kader al de West-Brabant Corridor van start gegaan, die op soortgelijke wijze de havens van Tilburg, Oosterhout en Moerdijk met Rotterdam verbindt. Daar hebben we al uitstekende ervaring mee opgedaan.”

Wilt u meer informatie? Dan kunt u contact opnemen met: y.tiemstra@tmalogistics.nl
TMA Logistics

GERELATEERD NIEUWS

Uitgebreid wagenpark, TMA logistics, Uitbreiding wagenpark bij TMA Logistics

Uitbreiding wagenpark bij TMA Logistics

| Nieuws | No Comments
Sinds de aanschaf van 3 splinternieuwe Volvo FM 430 vrachtwagens, is ons wagenpark uitgebreid naar 14 vrachtwagens.
83 meter lange windturbinebladen

83 meter lange windturbinebladen

| Nieuws | No Comments
In juli 2023 vond er met behulp van een konvooi vrachtwagens windturbinebladen vervoerd met een totale transportlengte van zo’n 95 meter per truck.

Leave a Reply