Skip to main content

Home » North West Central Corridor

dinsdag, 07 juni 2019

NORTH WEST CENTRAL CORRIDOR

North West Central Corridor

Sinds februari dit jaar is de North West Central Corridor actief. Dit is een bargesamenwerking van TMA, CTU en VCL. Ruim 3 maanden na de start van deze corridor wordt duidelijk dat deze constructie van lading bundelen zeer effectief werkt. Mede daardoor zijn begin juni de inland terminals van Lelystad (CTU), Harlingen (TMA/HOV) en Hasselt (Westerman) toegetreden tot deze corridor.

De kracht van de North West Central Corridor is:

Vergroting van volume
Onderlinge samenwerkingen
Vaste afspraken met de betreffende Rotterdamse deep sea terminals
Betrouwbaarheid

De corridor betreft een verbinding tussen Velsen, Amsterdam, Utrecht ,Tiel en Rotterdam v.v. Deze bundeling van lading leidt tot een uiterst betrouwbaar barge product , wat betekent: geen vertraging door vaste afspraken en daarbij een betrouwbaarder barge-product tot resultaat heeft. Tevens ontstaat hierdoor een duurzamer transport en minder vertraging bij de afhandeling aan de terminals. Het initiatief wordt ondersteund door de deepsea containerterminals in Rotterdam(APM I & II/RWG, ECT en ECT Euromax), Port of Amsterdam, het Havenbedrijf Rotterdam en het duurzaam logistiek programma Lean & Green Europe.

De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij de verschillende terminals een minimale call size hebben en daardoor ongeveer 150 tot 200 containers combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam (RWG, APMT, ECT Delta, ECT Euromax). Met de zeven binnenvaartschepen welke met een frequentie van 15 afvaarten per week de respectievelijke deep sea terminals aandoen, bieden we een duurzame maar vooral effectieve oplossing via de binnenwateren wat betreft containervervoer.

“Samenwerken in corridors is absoluut noodzakelijk “, aldus Etienne Morrien, directeur van CTU. “We zullen als ‘achterland’ mee moeten in de ladinggroei om met innovatieve oplossingen de binnenvaart concurrerend en betrouwbaar te houden.” aldus Rens Rohde, CFO van TMA Holding: “De bundeling betekent lagere demurrage- en detentie kosten voor onze klanten. Ook zullen er minder containers over de weg vervoerd worden, dus duurzamer”.

Ruim 3 maanden na de start van de North West Central Corridor, wordt al direct duidelijk dat deze constructie van lading bundelen zeer effectief werkt. Het aantal inland terminals, welke zijn aangesloten op de North West Central Corridor, is binnen 3 maanden tijd uitgegroeid van 5 naar 8 terminals, waardoor er nu een totaal verschepingsvolume van 6.500 TEU per week bereikt wordt. Het volume groeit gestaag en de vraag vanuit de markt neemt toe zowel bij rederijen als bij afladers. Begin juni zullen de inland terminals van Lelystad (CTU) als Harlingen (TMA/HOV) als Hasselt (Westerman) toetreden tot de corridor. Hierdoor komt er nog een kleine 100.000 teus erbij op de corridor, wat inhoudt dat dit volume via TMA Amsterdam op de corridor erbij komt. Noord Nederland krijgt hierdoor toegang tot de corridor en wordt uiteindelijk nog beter bediend Uiteindelijk wordt de corridor hierdoor nog robuuster en betrouwbaarder. Het resultaat is dat zowel de deep sea terminals, havenbedrijven, rederijen als afladers meer dan tevreden zijn, kortom een geslaagd initiatief.”

TMA Logistics

GERELATEERD NIEUWS

Uitgebreid wagenpark, TMA logistics, Uitbreiding wagenpark bij TMA Logistics

Uitbreiding wagenpark bij TMA Logistics

| Nieuws | No Comments
Sinds de aanschaf van 3 splinternieuwe Volvo FM 430 vrachtwagens, is ons wagenpark uitgebreid naar 14 vrachtwagens.
83 meter lange windturbinebladen

83 meter lange windturbinebladen

| Nieuws | No Comments
In juli 2023 vond er met behulp van een konvooi vrachtwagens windturbinebladen vervoerd met een totale transportlengte van zo’n 95 meter per truck.

Leave a Reply